Iedereen weet hoe belangrijk goede communicatie en presentatie zijn. Ook als merk wil je een bepaalde indruk maken, een beeld en gevoel achter laten bij je doelgroep. Je wilt een imago dat past bij het beeld dat het merk uit moet stralen. Dit beeld vind je terug in alle lagen van een organisatie, van de receptioniste die de telefoon opneemt, tot de landelijke televisie reclames. Wat je in deze situatie nodig hebt, is een professionele huisstijl.

Corporate Identity

Een huisstijl, of ‘corporate identity’, is de manier waarop een merk zich visueel presenteert. Dat kan op veel manieren, zoals door gebruik te maken van een logo, vaste kleuren, stijlelementen en standaard lettertypes te bepalen die op meerdere huisstijldragers worden toegepast, waardoor een merk een herkenbaar ‘gezicht’ krijgt.

Tijdens het ontwikkelen van een goede corporate identity zijn er twee belangrijke regels waar wij altijd naar teruggrijpen:

  1. De corporate identity geeft visueel weer waar het merk voor staat.
  2. Consistentie in de huisstijl is een must. Huisstijlonderdelen moeten altijd op dezelfde manier worden doorgevoerd.

Met deze regels in gedachten gaan we vervolgens aan de slag met het daadwerkelijke huisstijl design.

Je kunt je als bedrijf op veel manieren presenteren. Denk maar eens aan de offline uitingen zoals briefpapier, visitekaartjes, brochures, flyers, roll-up banners etc. Of de belettering van de gevel en van bedrijfswagens, -aanhangers en -borden. En ook heel belangrijk in deze tijd zijn online uitingen zoals de website, twitter, facebook, banners en e-mail nieuwsbrieven. Zo zie je dat er heel veel manieren zijn om je merk naar buiten toe te presenteren. Intern is het trouwens net zo belangrijk, je mensen moeten dit ook uitstralen en er volledig achter staan. Zij zijn net zo goed het visitekaartje van je bedrijf.

Het belang van een goede huisstijlontwikkeling

  1. Een huisstijl stelt je in staat een goed en professioneel bedrijfsimago op te bouwen bij alle doelgroepen.
  2. Een huisstijl beïnvloedt niet alleen de houding, maar ook het gedrag ten opzichte van het merk.
  3. Je onderscheidt je met een huisstijl van je concurrenten.
  4. Een huisstijl zorgt voor herkenbaarheid bij de doelgroep.
  5. Een professionele huisstijl wekt vertrouwen bij de klant. Vertrouwen in je merk, diensten en producten die je aanbiedt.

Voorbeelden van huisstijl designs

De afgelopen jaren hebben we al heel wat merken herkenbaar in de markt gezet met een krachtig huisstijl design. Zie hier een paar van onze vormgegeven huisstijlen:

Dus, genoeg gepraat

Het is tijd om aan te pakken. Neem vandaag nog contact op met Profilers. Samen zetten we de stap van goed naar goud. Laten we die campagnes knallen!