Geef je communicatie-uiting kleur!

Wat is jouw lievelingskleur? De meeste mensen kunnen deze vraag wel beantwoorden. Toch zijn er maar weinig mensen die zich ervan bewust zijn dat kleuren een betekenis hebben. Op zich is dat ook niet zo van belang als je je slaapkamer een bepaalde kleur verft of een T-shirt koopt in je lievelingskleur. Maar bij het overbrengen van een communicatieboodschap kan het wel degelijk van belang zijn. In een communicatie-uiting kan kleur namelijk bepalend zijn of de boodschap wel of niet overkomt. Daarnaast kan kleur zorgen voor herkenbaarheid.

Veel kleuren associëren we met een bepaald voorwerp, een bedrijf, een merk, etc. Denk maar aan de kleur groen. Dit associëren we over het algemeen met gezond en natuur. Bepaalde huisstijlkleuren associëren wij met een specifiek bedrijf of merk. Herkenbaarheid dus.

Zonder dat we er echt bewust van zijn, worden bepaalde kleuren toegepast voor specifieke producten of uitingen om te zorgen voor die herkenbaarheid. De associatie is dan al gelegd. Denk maar eens aan de zakken chips. In de rode zak zit naturel chips, in de blauwe paprika chips en in de groene bolognese chips. Iedereen weet het!

Boodschap overbrengen met kleur

Het is bijna niet voor te stellen, maar wat als je lievelingstijdschrift volledig in zwart-wit uitgevoerd op je deurmat valt of dat je een vakantiekaartje krijgt van een zomerse bestemming, maar dan in zwart-wit. Dat trekt je niet aan, het is saai en het valt minder op. Kleur doet wat met je. Kleur verleidt, verfraait, trekt de aandacht en kan zelfs je aandacht vasthouden. Dus geef kleur aan je communicatie! Maar welke kleur?

Betekenis van kleuren

Kleuren hebben elk hun eigen betekenis. Het kan goed zijn hier rekening mee te houden. Een voorbeeld dat wellicht wat ver gezocht is, maar wel duidelijk, is dat wij Nederlanders geel zien als de kleur van vrolijkheid en de zon. In Egypte gebruiken ze de kleur geel bij uitvaartplechtigheden. Stel dat een Egyptenaar volledig in het geel gekleed op een uitvaart komt hier in Nederland, dan is dat op zijn zacht gezegd ‘niet gepast’. Toch blijkt in de meeste gevallen niet de betekenis een rol te spelen in de communicatie, maar gaat het er simpelweg om wat wel of niet werkt.

Dus, genoeg gepraat

Het is tijd om aan te pakken. Neem vandaag nog contact op met Profilers. Samen zetten we de stap van goed naar goud. Laten we die campagnes knallen!