Iedereen kent ze wel; de reclamespots die je spontaan rillingen bezorgen en irritaties bij je opwekken, maar gelukkig zijn er ook reclames waar je hartelijk om kan lachen. Hoe kan het dat sommige bedrijven constant de plank mis lijken te slaan waar anderen succes na succes behalen met hun reclamecampagne?
Waar moet je reclamecampagne aan voldoen?
Een vraag die daaruit voortkomt is: Wat maakt een reclamecampagne succesvol? Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Sommigen zeggen dat een campagne vooral innovatief en creatief moet zijn, waar anderen zeggen dat het goed moet aansluiten bij je doelgroep en in lijn moet zijn met je vorige campagnes. En natuurlijk dient een reclame onderscheidend te zijn van de concurrent. Al deze factoren zijn van belang voor een succes, maar hoe vind je de juiste balans om je campagne te laten slagen? Dat ligt uiteraard aan het doel van je campagne.
Videobloggers aan het opruimen
Een opvallende reclamecampagne welke tegenwoordig vaak je televisie beeldscherm vult, is de “Dag Rommel” campagne van IKEA, de campagne wordt ook ondersteund op radio, online en via social media. Negen weken lang laten verschillende videobloggers hun huis zien waar zich een rommelprobleem voordoet. Een probleem dat wordt veroorzaakt door een ander die blind is voor deze rommel. “Rommelblindheid” wordt dat zo mooi genoemd in de campagne. Je ruimt zelf de rommel op die je ziet en een ander ruimt de rommel op waar je blind voor bent, dat is de kerngedachte. De videoblogger zorgt er uiteraard voor dat deze rommel wordt opgeruimd met behulp van IKEA producten. Verder biedt IKEA haar klanten online inspiratie en tips om hun huis op te ruimen.
10 succesfactoren
Maar kunnen we nu stellen dat dit een succesvolle campagne is? Het doel is duidelijk mensen bewust te maken van zogenaamde “rommelblindheid”. Daarnaast wil IKEA bereiken dat men aan IKEA denkt wanneer er irritaties over rommel van anderen zijn én natuurlijk ook meteen de oplossing voor dit probleem zijn. Volgens McKinsey & Company zijn er tien succesfactoren voor een effectieve reclamecampagne:
- Originaliteit
- Duidelijkheid
- Overtuigingskracht
- Ambachtelijke kwaliteit
- De want-to-see-again-factor
- Relevantie
- Verschil met de concurrentie
- Consistentie met eerdere campagnes
- Geloofwaardigheid
- Activerende werking
Kijk voor jezelf hoe jij vindt dat de IKEA “Dag Rommel” campagne hierop scoort. Hoe scoort jouw eigen campagne eigenlijk op deze punten?